Как подключить магнитолу, акустику, усилитель
Каталог

Варіанти підключення магнітоли, акустики, підсилювача

01.03.2013

Часто при описі автомобільної аудіосистеми як ознака її крутості наводять кількість встановлених динаміків та підсилювачів. Але чи завжди кількість говорить про якість? Звичайно ж ні. Як показує практика, навіть нескладні системи можуть звучати дуже непогано, якщо до них підійти з розумом. Цього разу давайте розглянемо різні варіанти побудови аудіосистем, власне, що і до чого має підключатися. Заради справедливості відзначимо, що різних поєднань побудови аудіосистеми насправді безліч, тому зупинимося тільки на основних і найхарактерніших варіантах включення, і особливо відзначимо переваги та недоліки кожного. А вже в процесі визначимо вимоги до самих головних пристроїв і підсилювачів, які функціональні та комутаційні можливості вони повинні мати для тієї чи іншої схеми.
Почнемо, мабуть, з розгляду найпростіших схем початкового рівня, для яких необхідний мінімум компонентів — це головний пристрій та комплект акустичних систем

Система без зовнішнього підсилювача >

Додаємо сабвуфер

Щоб вирішити басове питання в таку систему часто додають сабвуфер. Однак підключити його безпосередньо до головного пристрою не вийде, тому що вбудовані в ГУ підсилювачі для нього надто малопотужні, і просто не розштовхають важкого дифузора. До того ж частотний діапазон для сабвуфера повинен бути обмежений зверху частотою 60-80 Гц, а головні пристрої зазвичай не вміють цього робити на своїх, «колонкових» виходах. Виняток становлять лише невелику кількість головних пристроїв (наприклад, деякі моделі Pioneer), які дозволяють підключати до них сабвуфер замість задніх динаміків, що зазвичай особливо наголошується в описі.Для таких винятків основний критерій вибору сабвуфера — висока чутливість. Яким же чином можна додати в систему сабвуфер, якщо у вас звичайнісінький головний пристрій? Для цього вже доведеться придбати зовнішній підсилювач. Це може бути як спеціалізований басовий одноканальний підсилювач (моноблок), так і, наприклад, двоканальний підсилювач. У другому випадку потрібно звертати увагу на можливість включення навантаження мостом, на мінімальний опір навантаження, з яким може працювати підсилювач у мостовому режимі, і на його оснащення (якщо в головному пристрої не передбачено фільтр нижніх частот «ФНЧ», то їм обов'язково має бути оснащений підсилювач ). Найбільш, мабуть, простим рішенням для швидкого басового апгрейду системи може стати вибір активного сабвуфера, тобто в який підсилювач вже вбудований. Схема з простим додаванням саба, безумовно, дозволяє вирішити проблему кількості басу.Але проблем, пов'язаних з його якістю, вона в більшості випадків не знімає, а іноді, як це не дивно, тільки додає Справа в тому, що основні динаміки працюватимуть так само, як і в системі без саба, і так само намагатися відтворити бас, тільки тепер до них додасться ще й сабвуфер. тобто в досить великому діапазоні частот акустика та сабвуфер працюватимуть спільно. Якщо по-простому, то основні динаміки будуть тужити басом, і це ж саме, але трохи краще, буде робити саб, і ще далеко не факт, що вони робитимуть це синхронно. у результаті — хто в ліс, хто по дрова, замість чіткого гарного басу до наших вух доходитиме невиразне бухання, гудіння і бубоніння на низьких частотах. Щоб цього не сталося, бажано відфільтрувати низькі частоти сигналу для основних динаміків. Для цього таки призначаються ФВЧ (фільтри верхніх частот, High Pass), якими оснащені багато головних пристроїв.Правда, знайшовши в інструкції згадку про них, потрібно бути уважним, оскільки в багатьох моделях їх включення може поширюватися тільки на сигнал з лінійного виходу, і не впливати на сигнал вбудованого підсилювача. низьких частот, то хоча б постарайтеся при налаштуванні системи обійтися без задирання басів регулятором тембру (або еквалайзером), це певною мірою теж позбавить мідбасові динаміки від надмірного басу, і зростити мідбаси з сабом буде трохи легше. А для того щоб все ж таки отримати необхідну кількість низьких частот, постарайтеся оперувати тільки з налаштуваннями на підсилювачі сабвуфера.

Фронтальна акустика
За великим рахунком, тилові АС потрібні далеко не завжди. Наприклад, у системах автомобілів учасників змагань з автозвуку у категоріях SQ класикою вважається саме схема "фронт плюс сабвуфер".Тому одним із недорогих рішень, тим не менш, здатним забезпечити цілком прийнятну якість звучання, може стати схема, в якій усі чотири канали вбудованого підсилювача працюють на фронт. Для цього потрібно підібрати акустичні системи, кросовери яких мають не один вхід, а роздільні входи для НЧ та ВЧ. Як варіант, для такого включення можна використовувати такі компонентні АС, в яких мідбасовий динамік підключається до підсилювача безпосередньо, а твітер має свій кросовер. Мідбаси у такій схемі працюватимуть, наприклад, від тилових каналів, а твітери від фронтальних. Таке роздільне включення усуває взаємний вплив низькочастотної та високочастотної ланок АС. На перевагах поканального включення зупинимося трохи згодом. Додатковий бонус цієї схеми - можливість легкого регулювання рівня твітерів щодо рівня мідбаса прямо з головного пристрою (регулятор фейдера).Фактично, таким чином, ми отримуємо вже відносно просунуту поканальну схему із застосуванням підсилювачів самої
магнітоли

Підключення підсилювача

Більш якісного звучання можна досягти з застосуванням зовнішнього підсилювача акустичних систем. Найпростіший варіант застосування 2-канального підсилювача для передніх АС. До речі, за такою схемою можуть будуватися не лише бюджетні системи, а й системи вищого рівня, аж до серйозного Hi-End. У цьому випадку тилових динаміків або не буде зовсім, або їх можна підключити до підсилювача самого ГУ для забезпечення підзвучки і створення відчуття навколишнього звуку цього цілком достатньо. У варіанта із зовнішнім підсилювачем є кілька істотних переваг. По-перше, думаю, не треба пояснювати, що з ним звучання буде легшим, відкритим, детальним, зрештою просто приємнішим, по-друге, якщо вибрати підсилювач, в якому є ФВЧ, т.е.е, фільтр верхніх частот (він є в більшості підсилювачів), то його включення позбавить основні динаміки від необхідності напружуватися відтворенням низького басу, як наслідок, середньочастотний і високочастотний діапазони зазвучать набагато вільніше і «смачніше» Справді, не потрібно навантажувати частоти мідбасів, які під силу тільки сабвуферу, глибокого басу від них все одно не досягти, а зіпсувати звукову картинку ці марні потуги цілком здатні. Прекрасним варіантом може стати застосування чотириканального підсилювача, в якому пара каналів підсилювача працює на фронт, а інша пара працює мостом на сабвуфер. 3а своє гарне поєднання ціна/якість ця схема стала чи не класичною для автомобільних аудіосистем. На що слід звертати увагу при виборі підсилювача для такої системи? По-перше, це можливість мостового включення (саб підключається до пари каналів саме так), по-друге, це фільтри.Бажано мати ФВЧ для фронтальних каналів і ФНЧ для саба Якщо в головному пристрої лише одна пара лінійних виходів, то підсилювач повинен мати селектор входів - перемикач вибору режиму роботи підсилювача (обидві пари каналів працюють від однієї пари входів або кожна пара каналів працює від пари входів ). Якщо ж передбачається побудувати систему з повноцінними тиловими АС, то цьому випадку можна взяти як два двоканальні підсилювачі (один на фронт, інший на тил), так і один чотириканальний. Саб у разі можна підключити через окремий моноблок. А можна в цьому випадку взагалі вибрати п'ятиканальний підсилювач. Одним оловом, тут кількість варіантів досить велика, але всі основні вимоги до функціонального оснащення підсилювачів загалом зберігаються.

Поканальне підключення
З одного боку, схема з мінімумом компонентів забезпечує і мінімальне втручання в звуковий тракт (будь-які пристрої обробки сигналу, будь то прості фільтри або складні процесори — це все-таки зайві джерела спотворень) Але, будемо справедливі, в автомобілі з його неідеальними акустичними властивостями і вже зовсім неоптимальним розташуванням динаміків, досягти хорошого результату надзвичайно складно. Так, йдучи від відносно простих до більш розвинених систем, ми поступово дісталися схем з поканальним посиленням. Суть таких систем – у них кожному динаміку відводиться свій канал підсилювача. Це означає, що, наприклад, для двох смугового фронту буде потрібний 4-канальний підсилювач: два канали працюватимуть на мідбаси, і два — на пищалки. Для трисмугового, відповідно, ще два канали доведеться відвести на середньочастотники. Навіщо це потрібно? Все дуже просто.Найбільшою енергетикою володіють низькочастотні сигнали, а в поканальних схемах для них відводиться своя пара каналів. каналів не течуть великі низькочастотні струми, які в певному сенсі забивають ніжніші середньочастотні і високочастотні складові. І, як наслідок, звучання середніх і верхніх частот стає в цьому випадку набагато чистішим і правильнішим, що чути навіть «неозброєним» вухом.

Узгодження за частотою
Поканальні схеми можна відрізати за двома принципами - з пасивним розподілом і з активним частотним розподілом (ділити все ж таки потрібно, бо на твітер повинна йти тільки високочастотна складова сигналу, а на мідбас - середньо-і низькочастотна). Давайте подивимося, чим вирізняються ці два варіанти.У першому випадку, використовуються ті ж кросовери, що і для звичайного підключення, багато моделей акустичних систем мають кроси з можливістю організації поканалки Розпізнати їх дуже просто. У звичайних, як правило, один вхід, яким крос підключається до підсилювача, і кілька виходів — на твітер і на мідбас (ну або якщо трисмугова акустика, то, зрозуміло, ще й на середньочастотник). Якщо ж крос допускає поканальне включення, то, і ця основна відмінність, входів теж буде кілька. Порівняно зі звичайним включенням, поканальне включення з пасивним розподілом дає ще одну перевагу — виключення взаємного впливу ланцюгів, наприклад, вч- і нч-фільтра у двосмуговому кросовері, що зазвичай теж дуже добре позначається на якості звучання.
Але набагато більшою гнучкістю в налаштуванні мають схеми з активним розподілом. Мабуть, лише вони повністю використовують і розкривають повною мірою всі переваги поканальних схем.У цьому випадку пасивні кросовери не потрібні зовсім, і кожен з динаміків підключається до свого каналу підсилювача безпосередньо. А весь частотний поділ проводиться не пасивними фільтрами, якими є кросовери акустичних систем, а активними. Тобто, фільтрується не вже посилений сигнал перед динаміком, а лінійний сигнал перед тим, як підсилювач його посилить, виходить, що кросовери акустичних систем у цьому випадку зовсім не потрібні. Робиться активна фільтрація декількома способами. По-перше, можна використовувати фільтри на вході підсилювача – ФНЧ для каналів, до яких підключаються мідбаси, ФВЧ для каналів твітерів. Для середньочастотників потрібно організувати смуговий фільтр – спільне включення ФВЧ та ФНЧ. Однак далеко не всі підсилювачі мають такі можливості. Точніше сказати, таких підсилювачів зовсім мало. У цьому випадку можна застосувати, наприклад, зовнішній активний кросовер.При його виборі потрібно дивитися на можливості регулювань — фільтри повинні мати достатні межі налаштування. Але найбільші можливості налаштування мають, мабуть, системи, побудовані на основі цифрових звукових процесорів. Процесор може бути виконаний як окремий блок або вбудований в сам головний пристрій, бути універсальним або працювати тільки зі своїми ГУ це не має значення. Основна фішка подібних пристроїв - з їх допомогою можна не тільки керувати фільтрами в різних каналах, але й виставляти затримки часу в кожному з каналів. Зовсім небагато на частки секунди, але це кардинально змінює характер звукового поля. Давайте розглянемо докладніше, що це дає.

Використання процесорів

Отримати прийнятний звук в автомобілі можна лише шляхом компромісів. Як не крути, а відстані від слухача до динаміків у будь-якому випадку виходить різним. Пояснимо на прикладі.Уявіть, що ви сидите на місці водія, при цьому відстань від ваших вух до правого динаміка, природно, буде більше, ніж до лівого (зрозуміло, якщо у вас звичайний автомобіль з лівим кермом), і звукова хвиля від лівого буде приходити раніше, ніж від правого Здавалося б, нісенітниця? А ось і ні. Особливість нашого слуху така, що в інформативному для нас середньочастотному діапазоні наш мозок визначає напрямок на джерело звуку саме по цій різниці фаз. І вона якраз призведе до того, що замість рівної та приємної стереопанорами, що створює відчуття присутності, наприклад, на справжньому концерті, ми чутимемо основну частину звуку з найближчих динаміків, а якісь окремі відгомони літатимуть по всьому салону. Слухати, звичайно, можна, але про яку природність і натуральність говорити навіть не доводиться. Якби це було неважливо, гадаю, ви не читали б цю статтю.Тепер дивіться, що станеться, якщо ми трохи затримаємо сигнал ближнього динаміка: звукова хвиля від нього доходитиме до наших вух одночасно зі звуковою хвилею від правого, ті. віртуально відстані до динаміків виявляться рівними. Так в процесорній системі введенням лише невеликої затримки в малі частки секунди можна обманювати наш слух і вибудовувати виконавців на віртуальній звуковій сцені так, як це було задумано при записі. Але й у цій величезній діжці меду не обійшлося без відомої кількості дьогтю. Здавалося б, ось воно, рішення — включай процесор, вирівнюй віртуальні відстані до динаміків і отримуй правильну звукову сцену, але посудіть самі, рухати динаміки можна тільки щодо однієї точки. Найчастіше такою точкою стає місце водія. А ось зробити так, щоб догодити ще й пасажиру, на жаль, не вдасться.Більше того, виходить, що для нього ми взагалі як би відсуваємо ті динаміки, які й так не найближчі до нього, тим самим ще більше псуючи пасажиру звукову сцену. затримки можна тільки під одного слухача), за що багато хто його категорично і не приймає. який з них вам виявиться важливіше вирішувати тільки вам.

Коментарі

Коментарів поки що немає

Написати коментар



captcha